Yamaha Tracer 9 i 2025: Automatgear, matrix-lys og højere komfort
Uddrag af pressemeddelelse:
Det helt nye firma Stark Future præsenterer i dag en opsigtsvækkende nyhed i form af en egenudviklet elektrisk crosscykel. Med affjedringskomponenter fra Kayaba, en stærk elmotor på 80 hk og et kraft/vægt-forhold på 0,72 hk/kg på kan den virkelig flytte sig.
Bag virksomheden Stark Future står grundlæggerne af Pierce AB, virksomheden bag 24MX, XLMOTO og Sledstore. Folkene bag projektet er Daniel Petersen og Anton Wass, som i al hemmelighed har udviklet den banebrydende crosser fra deres base uden for Barcelona.
Stark Varg har et batteri på 6 kWh, som vejer 32 kg og ifølge Stark holder til et helt motocrossløb i VM-tempo og op til seks timers enduro-kørsel. Stark Future-appen rummer hele 100 forskellige indstillinger, som bestemmer, hvordan motorkraften udvikles – fra virtuelt svinghjul til motorbremse, fra en beskeden 125’er til en hårdt pumpet 650’er. Opladningstiden er 1-2 timer.
Motoren indgår som en bærende del i stellet, og det åbner for spændende muligheder for cyklens design. Hertil kommer, at el-motorcyklen jo er fri for køler, luftboks og udstødningssystem. Den beskyttende slagplade under motoren fungerer også som stabiliserende element. CNC-fræsede nav med eger i rustfrit stål og aluminiumsfælge toppes af Pirelli’s populære MX32-dæk.
Vægten er opgivet til 110 kg, og affjedringens vandring hedder 310 mm for og bag – der er altså ikke tale om legetøj, men en fuldvoksen crosscykel.
Flere billeder vil komme af svenskernes stærke ulv, efterhånden som nyheden spredes rundt i verden.