Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Jonathan Rea vandt søndag sit femte verdensmesterskab i Superbike-klassen. Hvilket er helt exceptionelt. Carl Fogarty og Rea delte i forvejen rekorden med fire VM-titler, hvor Kawasaki-køreren dog som den eneste havde vundet dem i træk, mens Foggy vandt sine parvis i 1994-95 og igen i 1998-99.
Reas femdobbete triumf er ingen overraskelse ovenpå ærkerivalen Alvaro Bautistas nedsmeltning efter den overlegne sæsonstart, hvor Ducati’s nybagte Superbike-kører vandt 11 løb i træk – nogle gange endda med op til 15 sekunders forspring. Men få havde formentlig regnet med, at Rea ville sikre sig den femte titel i weekendens VM-afdeling på Magny Cours i Frankrig, som er SBK-kalenderens tredjesidste.
Før løbene på den franske bane havde Rea et pointforspring på 91. Da der er 62 vinder-point i spil pr. VM-afdeling, skulle Rea være mindst 124 point foran Bautista for at sikre sig mesterskabet. Men da spanieren havde 15 sejre på kontoen mod nordirerens 11, skulle Rea have et overskud på 125 point, hvis titlen skulle i hus i Frankrig.
Lørdagens løb 1 blev et af de mest spændende i Superbike-VM’s historie med hele fem kørere i spil om sejren. Tom Sykes var til en start med helt fremme på BMW’s nye S 1000 RR, Chaz Davies havde vindertempo, men fik problemer med elektronikken og styrtede, da motorbremsestyringen svigtede, og Michael van der Mark byttede flere gange føring med Rea. Men ud af det blå kom Toprak Razgatlioglu på det uafhængige Puccetti-teams Kawa ZX-10RR, der var startet fra 16.-pladsen på grid’en. Den 22-årige tyrk var nummer 7 efter første omgang og nummer 4 efter anden, og på et tidspunkt var han endda oppe at føre i et løb, hvor en presset Rea begik adskillige fejl og på et tidspunkt droppede fra føring til 4.-pladsen.
Da van der Mark styrtede i føring godt to omgange fra mål, havde Rea et forspring på 1,2 sekund til Razgatlioglu. Omgangen efter var afstanden en smule større, men på den sidste og afgørende runde var unge Toprak markant hurtigere end den 10 år ældre mester, som måtte se sig slået med 0,24 sekund på målstregen. Sejren var Toprak Razgatlioglus første i Superbike-VM – og at flere vil følge, var åbenlyst. Bautista, som aldrig før havde kørt på Magny Cours, sluttede på 5.-pladsen, og pointforskellen til Rea voksede dermed fra 91 til 100.
I søndagens sprintrace over 10 omgange gentog Razgatlioglu successen med start fra 16.-pladsen og sejr over Rea. Og Bautista blev igen nummer 5, hvilket øgede pointafstanden mellem titelkandidaterne til 104 point. For at vinde VM-titlen i det følgende løb 2 skulle Rea altså høste 21 point mere end Bautista.
De ni bedst placerede i sprintracet starter på de ni forreste pladser på grid’en, men trods sin pole position lå Toprak på “kun” på 4.-pladsen efter Bautista efter første omgang. Ivrig efter at komme frem i rækkerne bremsede #54 sig forbi Bautista i sving 13, men på vej ud af den snævre højrekurve fik Puccetti-Kawa’en for meget gas, og Razgatlioglu blev skudt af sin ZX-10RR, som straks efter blev påkørt af Bautista, der dermed var ude af løbet.
Selv med nul point til Ducati-køreren ville en 2.-plads og de deraf følgende 20 point ikke være nok til at sikre Rea 2019-titlen efter dette løb. Han havde brug for de 25 point fra en sejr, og derfor kæmpede han indædt om føringen med en særdeles ihærdig van der Mark, som dog tabte momentum mod løbets slutning.
Rea vandt, bådet løbet og VM-titlen, der tilmed var Kawasaki-kørerens femte i træk. Razgatlioglus første sejre i Superbike-VM på Magny Cours forbedrede for en stund Bautistas spinkle muligheder for at indhente Rea. Omvendt var han med sit styrt lige foran Ducati’en med #19 også med til at afgøre VM-kampen før tid.