Superbike-VM: Toprak ville slås, nu er Bautista 2 point fra VM-titlen

Toprak Razgatlioglu ville kæmpe hårdt og tage chancer. Det sagde Yamaha-køreren lige ud inden weekendens næstsidste afdeling af 2023-sæsonen i Superbike-VM. Og Ducati’s ikke længere helt så fejlfri Alvaro Bautista, der kom til Portimao-banen med et point-forspring på blot 47 i kampen om VM-titlen, var ikke umulig at nå. Der er jo 62 point i spil i hver afdeling.

Det blev dog Jonathan Rea, der fulgt af teamkollega Alex Lowes satte hurtigste tid i Superpole’n. Men begge Kawasaki’er blev på vej til første sving overhalet af Razgatlioglu, da starten var gået til løb 1. Lowes udfordrede Toprak i føringen, mens Rea nær fik klippet baghjulet på Bautista’s Panigale V4 R. Både Bautista og Rea fandt dog rytmen, og de var snart i hælene på Razgatlioglu, mens Lowes faldt tilbage efter BMW-kørerne Michael van der Mark og Garrett Gerloff. Men Bautista kunne mere, end den skuffende 5. kvaltid havde vist. Han fik indhentet Razgatlioglu og sikrede med sin sejr, 2,098 sek. foran rivalen, at Ducati for andet år i træk vand VM-titlen for producenter.

I søndag formiddags Super Pole Race over 10 omgange kom Rea godt afsted, men igen var Toprak først i første sving, denne gang fulgt af teamkollega Andrea Locatelli. Lige i hælene havde de Rea og Lowes, som dog var lige lovlig ivrige efter at komme forbi Yamaha’erne og styrtede synkront på vej ind i sving 5. Begge Kawa-kørere klippede simpelthen curben på indersiden. Bautista var nu nummer fire, 1,3 sekund efter Razgatlioglu. Omgangen efter blev van der Mark overhalet af Ducati’en med startnummer 1, men først tre runder senere indtog Bautista 2.-pladsen, nu med cirka 1 sekund til Toprak.

På begge de følgende omgange huggede Bautista godt og vel fire tiendedele fra Toprak, så de to med tre runder tilbage blot var 0,1 sekund fra hinanden. På allersidste tur gennem opløbskurven (sving 15) satsede Ducati-køreren og krydsede målstregen som vinder 0,142 sekund foran Razgatlioglu, der i frustration knuste sit kåbeglas.

Historien gentog sig i løb 2 over 20 omgange – dog med Yamaha’en og Ducati’en tæt efter hinanden lige fra start – ofte med en afstand på få hundrededele. Toprak var hurtigst i de snævre dele af banen, Bautista bedst til at accelerere ud af sving 15. Og selv om Toprak gjorde alt for at lukke porten, udnyttede Bautista sit bedre drive til sidst og vandt igen snævert. Denne gang med blot 0,126 sekund.

Razgatlioglu var atter rasende over at blive slået på stregen, og Yamaha’ens tankskal fik igen et knytnæveslag. Vreden var også tydelig, da Toprak efterfølgende blev interviewet i parc fermé.

– Jeg blev ved med at kæmpe i løbet, fordi jeg kun fokuserer på at vinde, og fordi jeg var meget vred efter Superpole-løbet. Jeg så, at Alvaro ikke var særlig stærk, og jeg var bedre i det sidste sving end i Superpole-løbet, men i løbet kæmpede jeg med ham. Jeg sagde ’this race is mine’, for han var ikke særlig stærk, og da jeg var på grænsen, var det lettere at angribe. Jeg sagde: ‘Jeg skal vinde’, og især på sidste omgang havde jeg god føling med raceren, og hvert sving var bedre end før. I sidste sving prøvede jeg noget andet, men det virkede ikke. Da jeg rejste cyklen, var der ingen acceleration, og dette var det største problem. Alvaro gik udenom, men jeg forstår ikke, hvordan hans bagdæk har bedre grip end mit. Hans racers acceleration er utrolig, og det var umuligt at komme tilbage. Jeg er virkelig vred, og jeg gjorde alt for at vinde. Jeg blev nummer to, vi tabte. Jeg er kun fokuseret på at vinde, lød det fra en rasende Toprak Razgatlioglu.

Han følte, at han blev slået, fordi Ducati’en var hurtigere på langsiden. Men et kig på sektortiderne viser noget andet: Mens Toprak var hurtigst i sektor 1 og 3 (hvor Bautista var hhv. 2.- og 3.-hurtigst), var Yamaha-køreren i den afgørende sektor 4 blot 14.-hurtigst (i Superpole-løbet 16.-hurtigst), mens Bautista var hurtigst. I sektor 2 var Bautista 0,001 sekund hurtigere end Toprak.

Måske havde Yamaha-teamet ikke helt styr på traction control’en, eller også var der andre setup-udfordringer. Både data og tv-billeder viste tydeligt, at Bautista gik tidligere på gassen i dette sving. Interessant nok havde Razgatlioglu også højere topfart end Bautista i alle tre løb (Toprak/Bautista: 316,8/315,0, 315,9/312,3, 317,8/315,9).

Før 2023-sæsonens sidste VM-afdeling fører Bautista med 60 point. Spanieren behøver således blot køre 2 point hjem for at sikre sig anden VM-titel i træk som Ducati-kører. Skulle de ende med samme pointsaldo, vil Bautista alligevel vinde titlen, fordi han har flere sejre. Hele 24, hvilket er flere end nogensionde før i Superbike-VM’s historie.

Toprak kæmperede hårdt og tog chancer i Portugal. Nu skal der et mirakel til, hvis Yamaha-køreren skal vinde verdensmesterskabet, når finalen køres på Jerez om en måneds tid.

Annonce

Annonce

Screenshot