Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Yoshimura SERT Suzuki-teamet med kørerne Gregg Black (UK), Sylvain Guintoli (F) og Xavier Siméon (B) vandt søndag middag årets første afdeling af langdistance-VM (EWC), det legendariske 24-timers på Le Mans.
I løbets første timer fik den nybagte fusion mellem det japanske Yoshimura Suzuki og det franske Suzuki Endurance Racing Team hårdest konkurrence fra YART-Yamaha’en, som blev kørt af Karel Hanika (CZ), Marvin Fritz (D) og Nicolo Canepa (I) – og F.C.C. TSR Honda’en, hvor Josh Hook (AUS), Yuki Takahashi (J) og Mike di Meglio (F) var chauffører. Men da det østrigske teams R1 bommede motoren og måtte udgå efter 10 timers racing, overtog Honda’en med startnummer 5 rollen som forfølger.
Tidligt søndag morgen fik også Honda’en dog tekniske problemer, og arbejdet i pitboksen kostede adskillige omgange. Bedre blev det ikke af at den blå Fireblade løb tør umiddelbart inden et pitstop, at cyklen kom tilbage på banen uden transponder, at Josh Hook styrtede i opløbskurven, og at elektronikken siden drillede, så motoren ikke ville starte efter et pitstop.
SCR Kawasaki med kørerne David Checa (E), Erwan Nigon (F) og Jeremy Guarnoni havde også deres udfordringer, men kunne takket være YART-Yamaha’ens og F.C.C. TSR-Honda’ens uheld indtage 2.-pladsen. Sidste team på EWC-podiet blev BMW Motorrad World Endurance Team, der efter et par styrt (det første allerede på anden omgang) var helt nede at runde 44.-pladsen, men fik kørt sig flot tilbage.
Marcus Reiterberger (D), Illya Mykhalchyk (UKR) og Javier Fores (E) havde virkelig god fart på BMW’s nye M 1000 RR.
Bolliger-teamet med svenske Jesper Pellijeff som en af kørerne kom i mål på 4.-pladsen, men blev efterfølgende diskvalificeret, fordi benzintanken var større end de tilladte 24 liter.
Placeringen gik i stedet til National Motos, som samtidig var løbets bedst placerede i Stock-klassen.
Sejren var Suzuki’s første på Le Mans siden 2015. Den vindende Yoshimura SERT-racer tilbagelagde 855 omgange på den 4,185 km lange Bugatti-bane på de 24 timer, og kørte i øvrigt på Bridgestone-dæk. Sidste år vandt teamet EWC-verdensmesterskabet med Dunlop. Samme dæk, som SRC Kawasaki og BMW Motorrad kører med her i 2021.
Med næstbedste kval-tid (4 point), bonus for at føre ved løbets 8. og 16. time (to gange 10 point) samt 40 point for sejren har Yoshimura SERT Suzuki’en 64 point med til næste afdeling, der køres som 12-timers løb på Estoril i Portugal den 17. juli.
Du kan se en halv times højdepunkter på Eurosport tirsdag den 15. juni kl. 22.30.