Seneste
Speedmaster forsvandt fra Triumph-programmet, da den nye generation af Bonneville-modeller så dagens lys for et år siden. Men nu er fartmesteren tilbage – mere rå og elegant end nogensinde og i nyeste version meget logisk baseret på teknikken fra Bobber-modellen.
Motoren i den engelske custom cruiser er altså en ekstra sejt trækkende T120, der afleverer sine 77 hk ved 6100 o/m og et drejningsmoment på 106 Nm ved 4000 o/m. Og stellet en rørramme i stål med skjult affjedring bag i form af en rammesvinggaffel med monodæmper. På Speedmaster er ikke kun baghjulet, men også det forreste i 16 tommer, og bremsen for er opgraderet med en ekstra 310 mm skive.
Som det hører sig til på en moderne britisk Classic-twin har indsprøjtningen spjældhuse i karburator-look, der er gummimuffer på forgaflen og flanger med køleribber på afgangsrørene til udstødningen med de korte sidepipes. Kørestillingen er afslappet med tilbagetrukket styr og fremflyttede fodhvilere. Og komforten på Speedmaster kan nydes længe og med selskab. Den karakteristiske Bonneville-tank er nemlig vokset til 12 liter, og solosædet over bagskærmen, som i modsætning til Bobber’s ikke følger baghjulets fjederbevægelser, kan skiftes ud med et 2-personers.
Den nye Speedmaster fås i sort, rød og sort/hvid, og den ventes fremme i butikkerne til marts.