Seneste
Den er høj, den er tung, og den er dyr. BMW’s nye R 1200 GS Adventure er en krævende størrelse. Men kan du skaffe de 280.950 kr., og kan dine støvler nå ned til underlaget fra sædet, som i den lave stilling befinder sig hele 89 cm over jordens overflade, så venter belønningen i form af en inciterende køreoplevelse og en overlegen alsidighed.
MOTORRAD har mødt 2014-nyheden på spanske bjergveje af varierende beskaffenhed, og vi har kørt den på stenede gedestier, men vi kan også konstatere, at den kan følge de hurtigste bøller på motorvejen. En køreklar vægt på 260 kg (med den 30 liter store tank fyldt 90 procent op) gør selvfølgelig eventyr-BMW’en tung at flytte rundt på parkeringspladsen. Men når hjulene ruller, forsvinder tyngden, og man frydes over at sidde på en letbenet, velafbalanceret og stabil motorcykel, som er helt ligeglad med, hvordan underlaget ser ud.
BMW’s nye semivandkølede bokser har fået ca. 1 kg mere svingmasse end i R 1200 GS, og Adventure-motoren optræder derfor med en smule mindre skarphed. Ydelsen er de samme 125 hk ved 7750 o/m og 125 Nm ved 6500 o/m, men den 2-cylindrede 1170-kubikker føles mere harmonisk her. Og tonen i potten på højre side er stadig sprød og lækker.
Adventure er små 30.000 kr. dyrere end standard-GS’en, og om det er passende for en 10 liter større tank, 20 mm større fjedervandring for og bag samt 8 kg ekstra lasteevne – plus de rå styrtbøjler i børstet krom, og hvad der ellers følger med, det må man gøre op med sin bankrådgiver eller husbestyrerinden derhjemme. Husk i den forbindelse, at når man køber BMW, så fylder man gerne ekstraudstyr på. Rejse-pakken til 38.840 kr. rummer Dynamic ESA, bordcomputer, taskeholder, GPS-forberedelse og cruise control. Den kan anbefales.
En komplet prøvekørsel følger i næste nummer af MOTORRAD.