Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
205 hk og en fuldtanket vægt på 190,5 kg. Med disse vilde cifre, der fører til et vægt/kraftforhold på 0,93 kg/hk, sætter Ducati 1299 Panigale nye standarder i klassen for gade-superbikes. MOTORRAD har prøvekørt bæstet på en delvis våd Portimao-bane, og vi takker italienerens komplette elektroniske pakke for, at vi bare tilnærmelsesvis kunne udnytte de mange kræfter ved den lejlighed.
Panigale var voldsom allerede som 1199’er, men 87 ekstra kubikcentimeter giver 1299’eren mere træk over hele spektret – og specielt i mellemområdet. På den fedtede portugisiske asfalt var traction control’en på arbejde, hver gang vi accelererede ud af en kurve. Wheelie control’en er en ny feature, som gav rigtig god mening på den meget kuperede bane, og Öhlins’ elektronisk styrede affjedring og -styrdæmper sikrer ideel afstemning, når der fyres til, når der bremses, og når der køres i sving. Nedgearinger kan nu også klares uden hverken mellemgas eller brug af kobling, og før svingene får man hjælp af kurve-ABS’en, der nu regulerer Panigale’ns i forvejen suveræne bremser.
Det lyder måske kompliceret alt sammen, men giver rent faktisk den stik modsatte oplevelse ude på banen. Ja, 1299 Panigale er svimlende hurtig, men den er meget lettere end forgængeren at køre.
Selvfølgelig er det sjovere at køre en motorcykel som denne under blå himmel, men vi fik også et par omgange på tør asfalt. Og forholdene ved denne første prøvekørsel afspejler reelt bare en virkelighed, som vi sagtens kan møde i Danmark.
Du kan læse den fulde prøvekørsel i MOTORRAD nummer 2.