Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
De færreste havde regnet med at se en ny VFR 800 til 2014. Men her er den, og den kører faktisk forrygende. Honda’s populære sportstourer med V4-motor har kørt uden væsentlige ændringer siden 2002, men første prøvekørsel af den 10 kg lettere 2014-udgave afslører en meget mere dynamisk og velkørende motorcykel, end forgængeren nogensinde blev.
Motoren yder 106 hk, hvilket er 3 mindre end forgængeren, men VTEC-systemet skifter nu mere rykfrit fra 2- til 4-ventilet drift, og trækket i mellemområdet føles bedre. Kørestillingen er mere komfortabel bl.a. takket være et højere styr, der også sidder tættere på køreren, og sædehøjden er justerbar. Traction control og 5-trins styrvarme hører til standardudstyret, og quick shift fås som ekstraudstyr. Desuden er forgaflen ny, og der er kommet radialcalipere med kontant bid på forbremsen.
Kåben med det Ducati ST-inspirerede snit giver glimrende læ for fartvinden, men den er desuden 40 mm smallere, og den nye VFR 800 F føles også mere letbenet på snoede veje end sin forgænger. Prisen er 209.997 kr., så den del af sagen er der ikke lavet om på. Den komplette prøvekørsel kan læses i næste nummer af MOTORRAD Danmark.
Se VFR 800 F køre på de spanske bjergveje her: