Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Med flere kræfter, mere avanceret elektronik og et skrappere look udfordrer topmodellen
i Yamaha’s Masters of Torque-serie sine konkurrenter i Power Naked-klassen.
Respektindgydende er ikke for meget sagt om MT-10’s nye, skulpturelle front. Men der er også god grund til at søge inderbanen, hvis 2022-udgaven af Yamaha’s store streetfighter viser sit skræmmende LED-fjæs i spejlene.
Crossplane-motoren, som har rødder i superbike-modellen YZF-R1, er blevet 5 hk stærkere efter opgraderingen til Euro 5, og samtidig er trækket i det vigtige område mellem 4000 og 8000 o/m både blevet kraftigere og mere lineært. Specifikt hedder tallene 166 hk og 111 Nm. Du får ikke R1’erens plejlstænger i titanium her, for MT-10 har
brug for mere inerti i motoren, hvilket en tungere krumtap også bidrager til.
Yamaha’ens opdaterede ride by wire-styring gør det nemmere at omgås de mange kræfter, og takket være en 6-akset IMU får du fintfølende, nedlægningsafhængig traction control, slide control og motorbremsestyring. Quickshift er nu standardudstyr, og en ny finesse, som måske kan forhindre konfiskation af det fine køretøj, er
MT-10’s Variable Speed Limiter, som gør det muligt at definere en øvre hastighedsgrænse. Det hele styres via cockpittets nye TFT-instrumentering, som også kommer fra den kåbeklædte søster.
Yamaha lover forbedret kørekomfort med et nyt forhold mellem styr, sæde og fodhvilere, og det er blevet nemmere at flytte sig på cyklen uden at miste knækontakten med tanken, som omgives af vinger med en helt ny form.
Følingen med MT-10’erens forbremse er forbedret med en radialmaster fra Brembo, som sikrer bremsekraft og giver det klarest mulige feedback. Meget betryggende, for med crossplane-motorens growlen i ørerne kan man føle sig fristet til at give lidt rigelig gas.