Fra international topkører til dansk MX-landstræner: Thomas Kjer Olsen i ny rolle
Seneste
Yamaha’s Sport Heritage-modeller er designet til kørere, der sætter pris på kombinationen af et klassisk design med tidløst retro-udseende og den nyeste teknologi.
Det ser vi med XSR 700, som er bygget på teknik fra MT-07, og på XSR 900, som baserer sig på den 3-cylindrede MT-09. Nu får de to en lillesøster på 125 kubik, som henvender sig til de nyeste motorcyklister med A1-kørekort.
Stilen er old school Faster Sons, men mekanikken helt moderne. XSR 125-motoren er en vandkølet single, som yder de maksimale 15 hk, som klassen tillader, men som samtidig trækker bredt takket være Yamaha’s Variable Valve Actuation med indsugningsknaster i to højder.
Over den klassisk runde LED-forlygte er instrumenteringen tilsvarende nutidig med LCD-display og mulighed for opkobling via Yamaha’s MyRide-app. Kørestillingen er opret og city-venlig med et bredt styr og passende højde på sædet, der er polstret i tuck’n’roll-stil.
Et nyt Deltabox-stel i stål med matchende svinggaffel og forendens 37 mm upside down-gaffel lover godt for køreegenskaberne, og dækkenes grove mønster fuldender billedet af en cool retro-roadster.
Yamaha har udviklet en bred vifte af tilbehør, der giver XSR125-ejeren mulighed for at gøre modellen personlig efter deres egen smag. Men der kan også vælges mellem to sæt – Racer Kit, der består af en forlygtemaske samt front- og sidenummerplade, og Urban Kit, der bl.a. rummer vindskærm og dæksler til køler og motor. Det hele kan ses i Yamaha MyGarage-app.
XSR 125 kommer i farverne, rød, gul og sort, og prisen er 51.990 kr. De første eksemplarer lander hos forhandlerne i næste måned.